marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Selasa, 24 Februari 2015

Cuaca panas

.: Assalamualaikum :.

perasan tak sejak akhir-akhir ni..cuaca makin lama..makin panas..kan..kan..kan..hee.. tak kire la pagi petang siang malam.. terik je mentari memancar..haba panas pun tak kurang main peranan dia..


pastu mulalah tangkap gambar dengan muka dan tangan camni sebab tahan panas..kekeke

adakah ini kesan-kesan pemanasan global yang sering dicanang-canang dalam karangan masa zaman sekolah dulu.. baru rasa camne perasaan itu kan..kan..kan..

katenya jabatan meteologi negara kita akan dilanda cuaca panas sehinga 34 darjah celcius sampai ujung bulan Mac.. nak tak nak wajib la kita jaga diri bebaik..kang tak pasal-pasal jadi mangsa strok haba..nauzubillah  haa.. dengar pesan DR Nicky ni tau *gaya sambil betulkan spek*

so.. basic thing yang kena buat.. selalulah minum air kosong.. seriously..bukan memain dah ni.. sila paksa diri kalau ade masalah minum air kosong cam aku..kekkeke..

haha.. me dari dulu sampailah beberapa bulan yang lalu adalah insan yang susah gile nak minum air kosong ..kalau minum pun..nak yang sejuk-sejuk.. air kosong suhu bilik tu mmg tak jamah la.. zaman sekolah dulu boleh cakap.. bawak air kosong ke sekolah.. balik umah air tu tak terjejas pown..takat tu jugak..rela gi beli air sirap lagi you.. ohohoho.. so guys.. jangan tiru aksi ini di mana jua anda berada okei..kata cikgu sains aku , cikgu Azhari masa form three dulu badan kita mengandungi 78% yang terdiri daripada cecair..so bayangkanlah camane darah nak beredar bawa oksigen ke otak kalau cecair dalam badan kurang..  tak caya sila semak buku Ikhtiar Dalam Tubuh Manusia k.. *ewah ceramah bio plak kat sini*

tapi sejak akhir-akhir ni..baru-baru ni je sejak aku cuba consume K-colly.. baru ade rasa insaf skit nak minum air kosong..tu pun sebab consume k-colly teros rasa dahaga yang amat..tekak aku kering..hah..menang sesuai laaa dengan aku nih yang kena paksa baru jalan.. tu pown kena pujuk diri bagi minum air.. hahahha..

cara aku pujuk diri???..haa memulanya sekali .. beli botol yang boleh simpan air..sebab aku spesies memilih gile bab-bab gini..maka terpaksalah berdepan dengan situasi camni.. tak nak botol plastik.. tak nak yang berat.. tak nak yang ade corak yang random..tapi  nak yang kiut miut.. nak yang kaler kuning..nak yang senang tuang.. hahahah...memang banyak songeh laaaaa aku kalau bab-bab gini.. tu baru memilih botol air kosong.. belum bab memilih pasangan hidup..pastu last-last..akhirnya.. jumpa jugaklah atas TESCO botol yang disukai itu.. harga pown so-so.. mampu milik..yang penting lepas beli aku pakai..kalau ikutkan pengalaman..ade certain barang..lepas beli simpan je..sebab satunya.. x kena dengan citarasa.. kedua.sebab tak de kepentingan nak pakai..kekekke

haa..ni dia botol air kosong yang dibeli dengan penuh kasih sayang.. botol kaca tapi takde berat sangat..berbaloi-baloi

tu baru botol isi air kosong tau... belum masuk gelas lagi... gelas pulak.. nak yang hotel style.. yang putih jernih.. bukan kaca.. bukan plastik jugak.. last-last jumpa kat atas Mydin yang harga rm5.90 satu tu.. mahal pown tak pe la..beli sekali tu je.. boleh pakai banyak kali kan..kan..kan..

he he..he..



feberet gelas.. ajaib minum air dalam gelas ni sebab tak sedar minum-minum teros abes..heee


maka dengan itu.. barulah tekak aku rela menelan air kosong itu.. haaa.. begitulah trick yang aku buat demi kebahagiaan diri sdiri.. see betapa penyayangnya aku..kekekke

so.. bagi korang yang ade masalah nak minum air kosong cam aku.. cuba cari alternatif macam aku..ahahaha.. bangga wei.. dulu punya aku paksa diri sdiri minum air kosong.. tapi tak berjaya.. aku rela tak minum air sehari suntuk.. kalau betul-betul terpaksa barulah aku minum air kosong.. tu pun..main-main lagi dalam mulut sebelum telan..teruk..kan..kan..kan..


so.. minum air kosong bebanyak ye musim-musim ni.. dan make sure air yang diminum tu air yang bersih.. kang tak pasal2 kena taun, cirit birit plak ye.. katenya minum minuman isotonik pown okei jugak.. dan elakkanlah minum minuman berkafein nanti tak pasal2 gigi cantik putih melepak macam Fazura..hehehhe..dan kurangkan makanan pedas..

limitkan aktiviti outdoor..kalau tak boleh jugak..pakai la payung.. hilang macho sikit pown tak pe la kot.. kat USM ramai je pak arab yang tuf-tuf berpayung..hihi.. orang laki korea dalam drama hensem what pakai payung..kekekke (padahal cakap kat diri sdiri gak- payung ada tapi simpan dalam beg)..

dan lagi.. elakkan pakai pakaian yang kaler hitam..kan kaler hitamkan menyerap haba.. so..bayangkan kalau kaler hitam tu serap haba dan korang pakai baju kaler hitam..tak ke lepas tu korang boleh bertukar menjadi orang super saiyyan??..tak tau la hebat or seksa kan.. so..elakkanlah pakai kaler itam walaupun orang claim hitam itu menawan..huhu dan pakai pakaian longgar-longgar skit.. longgar itu pon menawan what??..

haa.. tu la pesanan DR Nicky untuk ouls sume tau..tak de maknanya nak penuhkan hospital dan klinik-klinik tu kalau kita boleh elakkan benda ni dari terjadikan.. sesungguhnya mencegah itu lebih baik dari merawat.. haa tau pun kan..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...