marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Ahad, 22 Jun 2014

Mendaki Bukit Keluang

.: Assalamualaikum :.

Jom kita menjelajah ke cerita Mendaki Bukit Keluang yang aku ade cite sikit masa gi KEM INTEGRITI KEPIMPINAN MUDA 2014 minggu lepas. Haruslah ku rakamkan kenangan terindah mendaki kat sini.. saje nak impress perasaan cucu cicit aku esok2 bahawasenya nenek moyang di ni hyperactive tahap 1 time muda2 remaja..hiks..

pemandangan dari puncak bukit keluang :D

Aktiviti mendaki Bukit Keluang ni adalah sub aktiviti program untuk menguji stamina peserta. Jangan tak tau, kebanyakan peserta nisa' masa datang ni ramai da kawen tau.. ade yang mengandung.. tapi sume ni tak mematahkan semangat ahli nisa' untuk menuju puncak :D. Hebat!

Dalam lebih kurang pukul 6.45 pagi , kitorang berkumpul dengan homestay untuk stratching lepas da ciap solat subuh. Dalam kul 7.15 pagi lebih kurang kitorang stat berjalan menuju ke kaki bukit keluang kira-kira 200 meter dari homestay..jalan reramai camni.. small matter la..compem tak rasa penat.. kekekeke..

benda wajib dibuat sebelum start ape2 aktiviti..hiks.. ni geng nisa' PC

Bersama ini, setiap kumpulan telah ditugaskan oleh fesilitator plastik hitam (untuk kutip sampah dalam perjalanan mendaki) dan sebaldi air berwarna.. simbolik kepada beban amanah. bayangkan nak naik bukit walaupun ketinggian dia 300 m, jarak lebih kurang 2.5 km..tapi agak leceh la kan ade bebanan cenggitu.. kan..kan...kan..

So.. mula lah kitorang bergerak sorang demi sorang. memula tu ikot la group memasing, tapi lama-lama, ade yang makin laju, ade yang makin slow.. biasa la.. bergambar bagai..haha.. macam aku.. sebab aku tercarik-carik kelibat adik aku.. rupa-rupanya duk paaaling depan.. ish x leh jadik ni.. kena challenge ni..desis atiku..kekeke.. so..laju je berjalan biar seiring ngan adik aku..hahahha..

masa mendaki bukit, aku tetiba bersemangat skit teros potong sume orang.. tetiba je aku lak yang first duk depan sekali lepas instuctor.. jalan tak ingat dunia..haha.. penat jugak.. tapi kalau kira bukit ni tak mampu challenge gunung kinabalu, tu yang semangat lain macam kot.. gunung kinabalu mampu ku tawan.. takkan la bukit keluang nak surrender kan.. hiks..

akhirnya.. aku, tikah dan instuctor orang yang memula tiba kat puncak bukit.. tu pun lepas kena tipu ngan instuctor..haha.. dia cakap sikit lagi nak sampai pondok yang kununnya pemandangan kat situ indah.. biar padahal time tu aku ngan tikah dan macam ape dah penatnya. ..tapi betul lah tiba je kat situ.. masyaAllah...laut memutih dapat lihat dari puncak bukit.. cantik indah ciptaan Tuhan..  :D


 sampai je kat pondok di puncak bukit keluang.. aku release down dulu sebelum duduk rehat.. kang krem tgh jalan sape dapat sakit free..kekeke.. lapa' sebab belom makan.. so.. sambil tunggu-tunggu peserta lain.. kitorang menjamu selera dengan bekalan nasik goreng memasing.

lapaq..lapaq..lapaq..ape lagi ngaaap..
honestly la nak cakap.. bumi malaysia ni secara semula jadi memang Allah ciptakan dengan penuh keindahan.. lawa..tapi sayang.. sepanjang pemerhatian aku semasa menyusuri (k fine..ayat aku terlampau BM la plak).. kiri kanan, tak sah kalau tak de plastik snek atau pun botol-botol air.. isk.. tak sayang alam betul la tangan-tangan yang membuang nih.. geram jugak la rasanya sampai mals ku rasa nak kutip- kutip sampah yang ada.. ibarat orang lain muntah, kite plak kena bersihkan -_-
 kalau korang.. korang rasa cane??

ni je keja nya.. haha

peserta-peserta lain pun tiba semakin ramai dan memenuhi pondok-yang-ku-tak-tau-namanya. seronok lah jugak suasana tu sebab masing-masing bercerita pengalaman mendaki masing-masing dalam pelbagai versi. tak ketinggalan berselfie dan makan.. kekekke..

semua da tiba..
dalam sejam duk atas puncak, kini tiba masanya untuk meneruskan perjalanan lagi.. kali ni perjalanan menyusuri denai-denai agak mendatar. so tak ade lah rasa semput sangat. Pun aku masih mendahului yang lain disamping tikah dan beberapa peserta lain.

Jalan-jalan-jalan, stop untuk bergambar. jalan lagi, berborak-borak.. sampai laaaa jumpa jalan untuk kembali turun. part aku rasa paling lucu bila masa terputus barisan antara peserta.. adat la kan yang laju..laju memanjang.. yang slow.. stop-stop la.. pastu ade kawasan-lkawasan tertentu instructor pun bagi la arahan cakap kat kawasan ni bahaya sikit.. ni kawasan wrong way.. kat sini kena hati-hati sebab mudah tergelincir... mula la sorang ke sorang memesannya.. macam main game perigi buruk gamaknya.. ntah la camane bentuk pesanan untuk orang yang orang laaaaast sekali tu..haha..
jala setapak bergambar.. jalan dua tapak.. gambar lagi..kekekke.. kalau nak tahu tepi tu terus gaung terbukak.. kalau jatuh kompem terus masuk laut tapi sebelum tu harus la jatuh atas batu batan dulu.. nauzubillah..

Last-last.. akhirnya.. pendakian berakhir..sampai kat bawah balik dengan keadaan.. puasss sebab dapat menikmati keindahan alam ciptaan Allah, lega sebab da dapat turun dengan keadaan baik.. penat.. tapi hepi la.. sebab aku first sampai bawah..haha.. so marilah kita tunggu yang lain pulak sampai sambil melayan tekak yang dahaga ini :D..

berjaya turuunn yeahh!


overall, memang pengalaman yang best! :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...