marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Sabtu, 17 Mei 2014

CROCHET TIME: April's Crochet Stuffs Project :D

.: Assalamualaikum:.

Bulan april, project crochet aku mencurah- curah kalau dibandingkan dengan sebelum-sebelum ni.. Kirenya rezeki crochet ak sejak kebelakangan ni alhamdulillah.. Jadi penganggur kehormat sambil-sambil tu wat part time jadi crochet geek.. I got this talent for nothing heee..hiks..

Apabila dah jadik gini..ramai pulaklah orang bagi cadangan kat aku agar teroskan business crochet ni secara fulltime..huhu.. If la they know...that crochet is not as  easy as they saw me crocheting... Means.. Klu betul nak ak wat crochet full time..memang ak kena dedikasi 24/7 dengan hook dan yarn semata sebab kena ikot deadline ngan try and error which is..aku akan hilang masa sosial ku..ahaks.. (haha.. bermaksud aku terpaksa sia-siakan degree tu yang bersusah payah ku perolehi itu kah?) oh..nehi he!

Igt senang ke nak kekalkan momentom prestasi mengait sekata, sehati dan sejiwa selari dari masa ke semasa....oh tidak la (ak tak memgait kalau ak tgh serabut tau)..

Maka adalah lebih baik bagi kita semua menjamu mata-mata kita semua dengan hasil kaitan aku bulan april ni daripada mendengar rempekan aku yang hiperbola semata-mata tu..hahaha..hiks.

K la..jom la kita skodeng project apa yg aku berjaya selesaikan..saasssss

 

Ni cubaan pertama buat baju t-shirt baby untuk anak lelaki Kak Atie yang bam bam.. comel sangat Munir tu.. ramai orang ingat ni dress.. haha..ni Sleeveless T-shirt la korang T.T.. maybe sebab bawah kembang tapi hakikatnya x de la kembang mana pun.. hiks.. Seminggu amik masa untuk paham pattern untuk buat baju ni.. sebab complicated sangatt.. penulis buku tu macam tak ikhlas je nak bagi pattern ni sebab instruction tunjuk lain.. gambar view lain..pfff =.="..naseb baek aku ni species teguh hatinya..hahha

kalau tak silap pakai Hook saiz 3.5 mm dan Benang NONA (cod lupa) kaler baby blue.. seswaii tuk baby boy kaaaaan :D
 

Cubaan pertama membuat cap.. Yang ni campur 2 strip yarn bagi nampak menarik atas request my best buddy masa sekolah rendah.. ingatkan da nak dapat baby pasal dia da kawen.. tapi sangkaanku meleset sebab dia nak hadiahkan untuk kakak ipar dia...hihi

Hook pakai saiz 4.5 mm. Benang acrylic NONA

Haaa.. hasil seminggu mengait.. maka terhasillah Set Baby Boy New Born ni.. ade Cap, Mittens dan Socks.. 
Tak sangka Mittens dan Socks patterned by myself.. tu pun setelah berguru dan tengok hasil dan pattern dari crocheters lain  kat blog dan youtube la.. sebelum tu ade try-try jugak pattern dari crocehet lain tapi  hasilnya tak lah memberangsangkan .. maklum la..lain orang.. lain caranya.. Last-last aku try tulis pattern sendiri dan ni la hasilnya...hehehe.. terasa nak nobatkan diri sendiri sebagai Crochet Designer lah..hahahaha.. 
Sekarang 4 jam da bley ciap da mittens or Socks sepasang. ni pakai benang NONA kaler Bright Yellow dan light green bersama crochet Hook saiz 3 mm


Jaa jaaang.. Haa..ni lah hasil daripada entri  Crochet Time: Assignment Crochet 40 jam
tu.. Camane korang rasa.. Simple tapi lawa je kan..hiks..puji hasil kerja diri sendiri...tengok gambar ni cam nak bergolek tido atas ni je.. tapi Joong ki oppa dulu yang rasmi sebelum sampai kat empunya tuan..hiks


Untuk main body  kak gee (customer) pilih kaler baby yellow, double crochet, hook 4.5 mm kalau x silap dan lebih kurang 29 x 32 inci gak ni. Edging pulak kaler candy pink. Baby shell crochet pakai hook saiz 3.5 mm x cilap.. Bunga tu last minutes letak sbb plain sangat  blanket ni..haruslah ade penyeri..baru memikat hati..hiks  bunga pilihan adalah frothy flower 3 kuntum..kaler bright yellow. Yup..benang acrylic NONA lagi :D



Baby Minion Beanie in Da Houuuse... Trip ni.. ramai yang tempah untuk baby je.. sampaikan minion pun untuk baby jugak.. yang ni saiz Minion Beanie yang berumur 3 bulan.. Janga tak tahu.. Mata Minion tu 3D k.. hahahha.. haaa... berkenan la tuu.. hiks...
 

haaa.. sebenarnya tuan empunya diri da bagi warning jangan masukkan gambar beliau.. tapi sebab dah delete gambar beanie ni.. terpaksa la :P.. arap dia tak mengamuk ..erk..

Hasil permintaan best friend masa study kat UMS dulu, maka terhasillah beanie 3 layer ni.. dia cakap.. beanie ni agak  besar sikit.. tu la mintak ukur lilit kepala tak mau kasi :P last-last aku ukur kepala sendirik.. lalalala..

oh ye.. fingerless mitten yang dia pakai tu same kaler kan.. sebab tu pun aku kait jugak :P..
baca entri ME AND CROCHET ;) .. aku ade cite dulu... cerita dua tahun yang lalu.. terharu sebab masih lagi ade.. kekekeke


 
Ni pun Set Baby Boy jugak.. Alin, my best Buddy masa time blajar kat MMP dulu..Dulu ade aku tulis entri pasal dia kawen...baca kat sini .. dia da ade anak da.. aku ape ade?? haha..



Haaa.. ni baby Adam anak Alin.. ceh.. masa zaman tu aku yang beria-ria minat kat Adam AF (Baca entri ADAM AF2 DAH NAK KAWIN  menunjukkan betapa minatnya aku kat ADAM) (Aku doakan jodoh Adam ngan Fiza masih ade..sob sob sob.. x suker cite cerai berai tau T.T)..

Cepat la Adam membesar.. nak tengok topi tu masuk ngan kepala Adam.. cam tersalah besar je kan T___________T


++++++++++++

Sikit sebanyak berkongsi hasil tanganku.. 100% Handmade ni sampai lebam jari jemari beta.. kekkekkeke..

Alhamdulillah.. bakat yang tak di sangka.. Tak caye..sila baca sini.. CROCHET TIME: AKU DAN CROCHET

hehehehe.. kalau korang rasa berminat nak ber-crochet jugak.. ayuh kita..lagi la aku bersemangat waja nak mengait lagi..dan lagii.. dan lagi..

tak ade tools??.. x pe... INBOX je page ATAS LOTENG 100% HANDMADE CROCHET, insyaALLAH dilayan.


BASIC CROCHET SET (RM25)
Consists of 6 things:

  *5 rolls of NONA yarn (random colours)
*2 tapestry needles
*1 tulips crochet hooks
*1 set colourful needle pins
*1 scissor (random colour)
*1 measuring tape 60 inc/ 150 cm (random colour)


 Berbaloi-baloi :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...