marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Isnin, 21 April 2014

Crochet Time: Assignment Crochet 40 jam

.: Assalamualaikum :.

Agak haru biru jugak lah kehidupan aku ujung minggu lepas.. mana x nya.. ak dapat customer yang request wat satu produk crochet dalam tempoh kurang daripada 48 jam sempena hadiah kelahiran putri seorang VVIP.. 

mulanya ak tak berani nak amik tempahan sebab ..ye la.. bygkan.. benda yang aku tak penah wat tapi nak kena buat.. pulak tu timeline dia punya la sekejap ari khamis baru gtau nak produk tu.. hari sabtu sebelum kul 5 ptg da kena delivery.... 

dan jugak sebenarnya ari khamis, jumaat dan sabtu..aku sepatutnya kena gi Semerak atas program kemasyarakatan (program anak angkat dan gotong royong) dengan adik aku ..  tapi lepas kena pujuk dek kak chik.. aku pun dengan hati yang berbelah bagi ..terima lah tempahan ini..

kesian jugak kat kak Gee (customer) sebab bos beliau nak benda ni ASAP sebab ari sabtu tu diorang da nak fly ke KL atas urusan keja..

so.. kat sini aku la yang tersepit kekekeke..

lepas bincang through wassap.. ak siap carik pattern dalam net yang aku anggar boleh dibuat dlm masa yang singkat.. agak terbeban jugak lah satunya sebab rushing (well.. ak x suka benda yang not well organize) dan keduanya.. aku tak penah pun buat bnda ni..pernah jugak lah pasang niat nak buat benda ni.. tapi x de lah se rushing ni sebab byk try and error dalam crochet ni..

seperti yang dijanjikan, kak Gee dan kak Nik datang lah ke rumah aku untuk tgk hasil kerja ari kamis tu..kire first time la ni customer datang umah (Atas Loteng).. sebelum2 ni.. through FB je..kekekek.. selepas bincang itu dan ini.. kitorang bersetuju lah untuk buat product tu simple tapi menarik.. warna yang dipilih adalah kuning lembut dan pink..

******

HARI KHAMIS

maka pukul 1 ptg.. aku mulakan lah tugasan assignment tersebut....

aku pakai benang bulu NONA 100% acrylic kaler baby yellow (57) dan pinky (53), buat double strip. Hook saiz 4.5 mm
1 petang- 12 malam: Dengan penuh dedikasi maka aku ber-crochet lah aku dengan penuh kasih sayang.. berenti hanya untuk makan dan solat je..petang tu rest jap bagi ilang boring..melepak dgn ahli keluarga.. huh..macam2 la diorg wat cite ape akan jadik klu ak x ciap bnda ni..hahahha.. lepas tu sambung balik.. best.. First time dapat mandat x yah masuk dapur masak (padahal memang x pun).. hahahhaa..


nasib baik buat double stripe sebab cepat skit dia membesar.. klu x jenuh jugak lah kait yang sama tanpa henti..lawa kan structure dia :D
 Kait..kait.. dan teros mengait tanpa mempedulikan sekeliling.. agak haru biru la sebab nak wat banyak keja..tp kena stick ngan benda ni lagi..

nampak macam da nak ciap padahal baru separuh..
HARI JUMAAT 

9.00 pagi: stat balik mengait dengan perasaan yang tenang lepas settle keja2 mengemas kat dapur.. paham2 la ujung minggu ni ramai anak halus datang.. so.. masanya da terdelay skit berbual2 dgn diorg dan lain2 benda la kena wat kan..

kat atas tu hasil kait pada jam lebih kurang 10.30 pagi dan stock benang bulu tinggal 2 gulung lagi.. memang x cukup la nak buat ni.. maka dengan itu.. haruslah adik aku, tikah menjadi driver untuk ak me-restock benang bulu yang dah kehabisan ni..

sebab takut membuang masa dalam perjalanan membeli benang.. so ak pun bwk peralatan kait bersama2.. boleh mengait dalam kereta (haha..nampak tak betapa aku ni passion dalam membuat keja yang diaanamahkan).. mujur lah mengait dalam kereta sebab aku da save lebih kurang sejam untuk aku siapkan hanya beberapa row (lebih kurang 2 inci je dapat siap dalam masa 1 jam)...bygkan betapa lebar dan tinggi benda yang ak nak wat ni..tu pun mujur pakai 2 stripe..klu satu.. baru panjang mana ntah la..haha

aku pown x sedar bila adik aku amik gmbr ni..tetiba je masuk fb cakap ak obses..haha.. ni bkn obses ni..tp passion.. la sngatt~

masa ni kena tinggal dek budak2 ni gi men jet ski ngan kayak kat pantai sabak..sadis..
6.30 ptg: setakat ni, baru 20 inci ak da siap.. ada lagi 6 inci yang ak kena kait.. pulun3 sampai limit..kul 11.30mlm ak terlelap kejap dgn hook masih di tangan..haha..

 HARI SABTU

3.00 pg : ak try sedaya upaya untuk mengait.. tp ak dah abes limit sebab da lama x berjaga malam.. so ak rest dulu kejap.. kul 5.00 pg..ak sambung balik dgn perasaan yang segar..

yeaa... base da ciaaaap.. kire skrg lace tepi je lagi.. igtkan senang je wat beliau.. tp rupanya agak leceh..
6.00 pagi: yeahh.. akhirnya base dia da ciapppp.. teruja kejap.. lepas solat subuh.. sambung wat lace tepi tu.. tukar hook saiz 3.5 mm.. dan pakai benang bulu kaler pinky..yang ni single stripe je.. agak mencabar la wat lace ni.. sebab dalam satu stitch nak kena sumbat at least 1 sc, 1 hdc, 1hd, 1hdc.. so agak sempit lah.. so process wat lace ni agak slow..nak wat satu corner pun da ambik masa sejam

dalam kul 8 pg- 9.30 pg: rest jap..mandi, breakfast, kemas dapur n then sambunnng sampai la ciap.. 

hasil lepas ciap.. sori ak x leh nak tunjuk full benda aku buat sampai la hasilnya sampai kat tuan dia..tp yang penting masa ni lace da ciaaap :D

hasil lace di corner..

da ciaaaaappp.. dan lega..

 11.00 pagi : Alhamdulillah.. akhirnya apa yang aku duk membongkok kait da ciaaaap..yeah..hepi2.. tapi sebab coraknya agak plain.. lepas tanya pendapat ramai patut x letak bunga.. so aku pun berani la bg suggestion kat kak Gee untuk letak 3 kuntum bunga penaik seri.. kak gee orait je..

ak prefer ade bunga..bunga ni amik masa setengah jam tiap satu.. so sejam setengah pulak la tambah tuk wat bunga tu..

nama bunga nya a frothy flower yang ak amik patternnya dalam net..thx for Very Beri Handmade for sharing the pattern :D

so..people LIKE Atas Loteng on FACEBOOK :D
dalam kul 3 ptg baru lah semua ready sekali ngan tag dan balut.. fuhhh..mencabarkan..

kul 4 ptg.. seperti yang dijanjikan.. hantar lah produk ini kepada kak Gee kat airport..fuh..naseb baek airport ngan rumah 5 minit je (kalau kak ngah la yang bawak ketanya..hahaha)

sampai kat airport..pass kpd kak Gee benda ni.. arap beliau dan seisi organisasi itu berpuas hatilah dengan hasil kaitan tu.. Arap cik putri pun seronok berbalutkan hasil tangan aku dan bondanya pun suka :D

kul 5 ak collapse atas katil..tp tahan 30 minit je nyenyaknya pastu.. sempat lagi ke pantai berlariku untuk melepas angin semalam .. dan malam nya.. aku ZzzZZzz.. sambung sampai pg (ari ni aku ponteng kelas..hahaha)

apepun..tima kasih kak Gee sebab beri kepercayaan kepada amatur sepertiku (cam x caye je x de crocheter/ knitter around KB)..likee... can't believe it..seriously??!

akan ku igt pengalaman ini.. lepas ni confident da la nak kait bnda ni dengan pattern lain..hiks.. tp betul ke aku kire 40 jam ni?? gile catat record.. mesti untie Teresa bangga dengan anak murid youtube dia..haha

p/s:1) pattern 100% adalah hasil karya sdiri..hiks
      2) last2 ak cancel nama aku kat UBes untuk program anak angkat tu.. dan tak pasal2 tikah pun cancel gak nama dia..hahahhaa
     3) tak sangka dapat support seluruh ahli keluarga dalam membuat benda ni.. hahahaha...
    4) so.. how much should be paid for this urgent product? any suggestion guys..


2 ulasan:

  1. mahal sket weyh hihi. sebab menda urgent kan.

    BalasPadam
  2. Tu la..nak letak mahal pun tak sure brape.. Pdn ke x dgn barang nya..kekeke..tp don't worri..ak da ade amount yg standard da :-D

    BalasPadam

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...